Státní rozpočet pro rok 2025 projednán Poslaneckou sněmovnou v prvním čtení
„Původní návrh státního rozpočtu měl pět základních priorit, kvůli povodním k nim bohužel přibyla priorita šestá. Státní rozpočet pokračuje v konsolidaci veřejných financí, což potvrdil svými včerejšími výsledky Eurostat, podle kterého má Česká republika pod kontrolou jak deficit veřejných financí, tak celkovou míru zadlužení. Tento trend ovšem musí pokračovat i v následujících letech, ještě není hotovo,“ uvedl při představování návrhu ve sněmovně ministr Zbyněk Stanjura a dodal: „Novou prioritou, která se odráží v návrhu rozpočtu, jsou rekordní kapitálové výdaje s rekordním podílem národních investic. Velký důraz jsme kladli na posun ke znalostní ekonomice, kdy došlo k výraznému navýšení rozpočtu na vědu výzkum a inovace, a zároveň počítáme i s našimi spojeneckými závazky vyplývajícími ze členství v NATO zajistit výdaje na obranu ve výši 2 % HDP. Zabezpečili jsme prostředky k řešení dopadů povodní ve výši 10 mld. Kč, které budou vázány na tento jediný možný účel. Pokud bude celkový rozsah škod nižší, bude nižší i celkový deficit. Když se podíváte na sociální výdaje, tento návrh rozpočtu bezesporu přispěje k udržení sociálního smíru v České republice.“
Mimořádné povodňové výdaje by neměly vstupovat do strukturálního schodku. Jeho snižování by tak v roce 2025 mělo pokračovat tempem 0,5 % HDP. Střednědobý rozpočtový výhled počítá na rok 2026 s deficitem státního rozpočtu 225 mld. Kč a v roce 2027 se schodkem 180 mld. Kč.
SR 2024 | SR 2024 novela | SR 2025 | |
---|---|---|---|
Příjmy státního rozpočtu | 1 940,0 | 1 940,0 | 2 086,1 |
Výdaje státního rozpočtu | 2 192,0 | 2 222,0 | 2 327,1 |
Saldo státního rozpočtu | -252,0 | -282,0 | -241,0 |
Pozn.: Bez peněz z EU a finančních mechanismů počítá návrh státního rozpočtu s příjmy 1931,8 mld. Kč (vs. 1811,4 mld. Kč v roce 2024), výdaji 2172,8 mld. Kč (vs. 2063,4 mld. Kč) a deficitem 241,0 mld. Kč (vs. -252,0 mld. Kč).
Z celkových výdajů 2327,1 mld. Kč tvoří největší objem mandatorní a kvazimandatorní výdaje (platy a odvody do EU) ve výši 1796,9 mld. Kč (meziroční nárůst o 62,7 mld. Kč). Z toho samotné mandatorní, tedy zákonem dané výdaje dosáhnou 1369,1 mld. Kč (+35,2 mld. Kč). Rekordní budou v příštím roce investice z národních zdrojů 153,5 mld. Kč (meziroční nárůst o 35,6 mld. Kč), resp. 249,6 mld. Kč po započtení fondů EU (meziroční nárůst o 65,0 mld. Kč), běžné výdaje státu vzrostou o 70,0 mld. Kč, tedy o 3,5 %.
Struktura výdajů odráží priority vlády. Finance určené na školství byly v kapitole Ministerstva školství navýšeny o 21,9 mld. Kč včetně zdrojů z EU, což zahrnuje i posílení výdajů na vysoké školy meziročně o 4,0 mld. Kč z národních zdrojů. Do vysokého školství tak bude oproti srpnovému návrhu rozpočtu směřovat ještě o 1,0 mld. Kč více. Vláda tak využila 1,0 mld. Kč, kterou měla k dispozici jako rezervu do maximálního povoleného rozpočtového deficitu podle výdajových rámců. Celkové výdaje na vědu, výzkum a inovace meziročně vzrostou o 3,7 mld. Kč na 51,6 mld. Kč včetně peněz z EU. Největší podíl připadne MŠMT (22,9 mld. Kč, nárůst o 2,4 mld. Kč). Posíleny budou i rozpočty kapitol AV ČR, TAČR, GAČR nebo Ministerstva zdravotnictví.
Investice státu budou směřovat především do dopravní infrastruktury, kapitálové výdaje Ministerstva dopravy dosáhnou celkové výše 93,3 mld. Kč včetně zdrojů z EU (nárůst o 51 mld. Kč). „Rozestavěno je v tuto chvíli 42 úseků dálnic a v příštím roce se zahájí výstavba dalších více než 100 km, například Pražského okruhu v úseku z Běchovic k D1, další část dálnice D35 do Lipníka n. Bečvou nebo obchvat Břeclavi. Rozšiřovat se budou také železniční koridory,“ uvádí ministr Stanjura.
V mandatorních výdajích (1796,9 mld. Kč) představují sociální transfery a dotace (sociální dávky včetně důchodů) objem 936,8 mld. Kč (nárůst o 26,6 mld. Kč), z toho připadá na důchody 717,2 mld. Kč (nárůst o 11,0 mld. Kč). Výdaje na dluhovou službu mají v příštím roce dosáhnout 100 mld. Kč (nárůst o 5 mld. Kč). Zákonem daný každoroční objem výdajů na obranu 2 % HDP (v roce 2025 se jedná o sumu 160,8 mld. Kč) je rozprostřen do více rozpočtových kapitol – kromě 154,4 mld. Kč v kapitole Ministerstva obrany jsou výdaje na obranu také např. v kapitolách SSHR, NÚKIB, NBÚ a MZV.
Pro učitele, kteří mají zákonem garantováno 130 % průměrné mzdy, bylo vyčleněno na platy o 7 % více než loni (celkem 103,5 mld. Kč, nárůst o 6,6 mld. Kč), pro ostatní státní zaměstnance počítá rozpočet s nárůstem objemu peněz na platy o 5 % (celkem 286 mld. Kč, nárůst o 19,4 mld. Kč). V jejich případě však vláda ještě musí rozhodnout, zda navýšení půjde výhradně do tarifní složky, nebo i do té nadtarifní a v jakém poměru.
Největšími rozpočtovými kapitolami (se zahrnutím peněz EU) nadále zůstávají Ministerstvo práce a sociálních věcí s objemem rozpočtových peněz ve výši 968,8 mld. Kč (meziroční nárůst o 42,2 mld. Kč vzhledem ke zvýšení povinných výdajů ze zákona), Ministerstvo školství s rozpočtem 290,8 mld. Kč (meziročně +21,9 mld. Kč), Všeobecná pokladní správa s 269,1 mld. Kč (pokles o 4,5 mld. Kč), Ministerstvo obrany s rozpočtem 154,4 mld. Kč (navýšení o 3,2 mld. Kč) a Ministerstvo dopravy s rozpočtem 139,5 mld. Kč (navýšení o 35,8 mld. Kč).
Celkové příjmy státního rozpočtu by měly v roce 2025 dosáhnout 2086,1 mld. Kč, z toho inkaso z pojistného na sociální zabezpečení představuje částku 809,4 mld. Kč (meziročně o 53,2 mld. Kč více), výběr DPH se očekává ve výši 414,0 mld. Kč (+27,2 mld. Kč), výběr spotřebních daní ve výši 157,0 mld. Kč (-1,7 mld. Kč), inkaso daně z příjmu právnických osob ve výši 244,3 mld. Kč (+29,1 mld. Kč) a výběr daně z příjmu fyzických osob ve výši 184,7 mld. Kč (+29,2 mld. Kč). Rozpočet také zahrnuje příjem 153,6 mld. Kč z rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů.
Státní rozpočet se nyní posouvá k projednání příslušným výborům Poslanecké sněmovny. V průběhu druhého čtení v Poslanecké sněmovně může ještě dojít k dílčím úpravám rozpočtu v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol.
Kapitola | Státní rozpočet 2024 | Státní rozpočet 2025 | Index 2025/2024 |
---|---|---|---|
Kancelář prezidenta republiky | 424 890 297 | 503 314 592 | 118,5 |
Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 501 576 393 | 1 716 056 800 | 114,3 |
Senát Parlamentu | 662 206 891 | 719 043 218 | 108,6 |
Úřad vlády České republiky | 1 223 353 700 | 1 572 628 161 | 128,6 |
Bezpečnostní informační služba | 2 149 787 270 | 2 368 429 858 | 110,2 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 9 984 584 185 | 9 902 703 080 | 99,2 |
Ministerstvo obrany | 151 181 002 791 | 154 395 235 248 | 102,1 |
Národní bezpečnostní úřad | 313 067 665 | 422 121 486 | 134,8 |
Kancelář veřejného ochránce práv | 153 400 504 | 173 427 562 | 113,1 |
Ministerstvo financí | 23 469 044 512 | 24 935 828 741 | 106,2 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 926 539 123 911 | 968 754 450 337 | 104,6 |
Ministerstvo vnitra | 97 446 613 586 | 107 766 228 906 | 110,6 |
Ministerstvo životního prostředí | 20 912 456 666 | 21 336 258 234 | 102 |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 15 246 136 906 | 13 302 974 115 | 87,3 |
Grantová agentura České republiky | 4 600 000 000 | 4 813 000 000 | 104,6 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 39 696 835 293 | 35 789 767 062 | 90,2 |
Ministerstvo dopravy | 103 673 185 639 | 139 486 810 924 | 134,5 |
Český telekomunikační úřad | 2 433 439 405 | 2 179 811 178 | 89,6 |
Ministerstvo zemědělství | 53 707 002 714 | 58 957 180 062 | 109,8 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 268 980 969 809 | 290 848 567 544 | 108,1 |
Ministerstvo kultury | 16 592 671 049 | 21 522 588 121 | 129,7 |
Ministerstvo zdravotnictví | 11 450 526 881 | 17 628 041 707 | 153,9 |
Ministerstvo spravedlnosti | 35 761 515 449 | 39 411 039 899 | 110,2 |
Úřad pro ochranu osobních údajů | 186 277 988 | 209 085 181 | 112,2 |
Úřad průmyslového vlastnictví | 209 310 508 | 238 707 009 | 114 |
Český statistický úřad | 1 168 359 292 | 1 368 553 299 | 117,1 |
Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 742 789 405 | 4 253 606 104 | 113,6 |
Český báňský úřad | 176 621 670 | 192 291 977 | 108,9 |
Energetický regulační úřad | 305 560 991 | 360 595 836 | 118 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 259 966 340 | 325 877 462 | 125,4 |
Ústav pro studium totalitních režimů | 187 422 525 | 221 963 868 | 118,4 |
Ústavní soud | 242 300 618 | 244 174 723 | 100,8 |
Úřad Národní rozpočtové rady | 25 688 149 | 27 194 002 | 105,9 |
Akademie věd České republiky | 7 642 481 529 | 7 952 432 643 | 104,1 |
Národní sportovní agentura | 6 904 453 648 | 7 908 995 743 | 114,5 |
Digitální a informační agentura | 1 997 225 525 | 2 866 913 683 | 143,5 |
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí | 33 354 153 | 35 406 388 | 106,2 |
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 72 045 731 | 81 771 808 | 113,5 |
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 22 354 064 | 0 | 0 |
Správa státních hmotných rezerv | 3 672 734 868 | 4 072 270 018 | 110,9 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 486 157 965 | 544 862 594 | 112,1 |
Generální inspekce bezpečnostních sborů | 518 471 853 | 575 278 942 | 111 |
Technologická agentura České republiky | 6 282 134 018 | 6 656 635 225 | 106 |
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost | 610 947 413 | 678 826 085 | 111,1 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 590 376 060 | 648 573 450 | 109,9 |
Státní dluh | 94 966 880 286 | 99 966 880 286 | 105,3 |
Operace státních finančních aktiv | 10 000 000 | 10 000 000 | 100 |
Všeobecná pokladní správa | 273 618 679 558 | 269 136 582 305 | 98,4 |
Celkem | 2 192 035 985 673 | 2 327 082 985 466 | 106,2 |